dimanche 24 juin 2012

Belliraj clame son innocence du fin fond de sa cellule (de Morgen)


'Superterrorist' Belliraj schreeuwt onschuld uit in Marokkaanse cel

01/03/10, 01u43
'Ik heb niets bekend, ik heb nooit geweld gebruikt tegen wie of wat dan ook. Ik ben ook nooit een agent geweest van de Staatsveiligheid.' Vanuit zijn cel in het Marokkaanse Salé doorbreekt Abdelkader Belliraj het stilzwijgen.
In een telefoongesprek van een uur met De Morgen uitte de vermeende superterrorist Abdelkader Belliraj zaterdagavond zware beschuldigingen tegen de Marokkaanse en Belgische regeringen. Belliraj zegt dat hij op 18 januari 2008 is ontvoerd in het centrum van Marrakech door de Marokkaanse geheime diensten en een maand lang is gefolterd in een kamp.

Gefolterd
"Ik ben onophoudelijk gefolterd. Die hele maand lang zijn mijn handboeien niet losgemaakt, men heeft me ook bijna voortdurend geblinddoekt. Ik werd ondersteboven opgehangen, uren aan een stuk. Ze dienden me elektrische schokken toe. Er was geen dag of nacht, er viel niets te tellen. Er was alleen duisternis."

Vastgebonden
Belliraj ontkent formeel ooit bekentenissen te hebben afgelegd over zes moorden die hij in Brussel zou hebben gepleegd in 1988 en 1989. "Soms pakten ze mijn geboeide hand en duwden daar een balpen in: 'Tekenen!' Dan doe je dat. Ze hingen me soms uren- en dagenlang ondersteboven, vastgebonden aan mijn enkels. Dan is alle verweer weg."

Proces
Woensdag start in het Marokkaanse Salé het proces in beroep tegen Belliraj en een dertigtal andere betichten. Onder hen zitten zes voorname Marokkaanse oppositieleiders. Volgens Belliraj is het hele terreurdossier er enkel op gericht de democratische oppositie in Marokko te treffen. (Douglas De Coninck)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire